fredag 1. januar 2010

1. januar 2010

Så var det plutselig her, det nye året. Herregud så fort det har gått!
Jeg skreiv for første gang julebrev i år..eller ifjor faktisk, og da oppsummerte jeg 2009 på følgende vis: "Første del av året gikk med til å skrive bacheloroppgave, andre del gikk med til å sjonglere fire jobber gjennom sommeren og 18. august begynte morroa da jeg satte meg på USA og Disneyworld." 2009 var et langt år faktisk, og veldig innholdsrikt. Jeg tenker at 2009 var året jeg fant ut at jeg kanskje faktisk begynner å bli voksen. Og det var jo på tide.

Det ble jo jul i år også pleier mamma å si og selv om vi har varmegrader og ikke noe i nærheten av snø så ble det jaggu jul!Jeg, Aine og Ingunn ble bedd på julemiddag hos familien Elliasen som var å besøkte Christina som er blitt ei veldig god venninne her nede. Elisabeth er mammen til Christina og hun ble liksom litt mamma for alle på julaften og disket opp med kalkun, hjemmelaget potetstappe, fløtesaus og waldorfsalat. Vi spiste til vi skjemtes og litt til og etterpå var det fersken og is til dessert. Julekvelden ble ikke helt det samme uten bitende kuldegrader og snø, men nå er jo jeg fra Lærdal og der er det jo normalt å ha hverken eller på julaften så det gikk fint. Etter middagen var det avslapning og jeg åpnet pakkene som jeg hadde fått i posten fra Norge. Jeg hadde fått en fra broren min, Øystein og en fra bestevenninna mi fra tiden i Sogndal, Maren. Bror hadde laget kalender med bilder av skjønne lille tantebarnet mitt, den var heeelt nydelig!!Fra Maren hadde jeg åpnet en av gavene før jeg gikk på jobb og der låg juleutgaven av Nemi!Det var en av de beste gavene for jeg hadde ikke tenkt på at jeg savnet det en gang..det var f r y d å sitte å lese Nemi til frokosten på julaften!:) Da jeg åpnet julegaven på kvelden fikk jeg to små nisser i skikkelig norsk stil med bunad, melkesjokoladehjerter, risgrøt, skrapelodd OG marsipangris!FRYD!!Julegaveåpningen var kortere enn normalt, men gav mer glede enn noen gang.

1. juledag stod jeg opp og begynte på julefrokosten til meg og Aine, det var full pakke med kokte egg, bacon, frokostblanding, godt brød, ekstra god juice, bærblanding med blåbær, skogsbær, jordbær og bringebær og hele gullrekka med norsk pålegg: leverpostei, makrell i tomat og kaviar. I tillegg slo Aine til med hjemmelaget norsk jordbærsyltetøy, Norwegia OG brunost. Vi spiste i en evighet og lenge etter at vi var mette. Etterpå var det bare å ligge strak ut på sofaen og se film. I firetiden gikk Aine hjem og jeg la meg til å lese Twilight boka til jeg sovnet en times tid. Skikkelig lat dag med andre ord!I syvtiden var det restemiddag med familien Elliasen og etter middag var det tid for gode historier, gløgg og riskrem. Det ble en bra 1. juledag selv om jeg savner våre familietradisjoner hjemme denne dagen mest av alt. Da samler vi alle store og små og firbente og går laaaang tur. Å gå tur her nede er ikke det samme for skogene her er fulle av sump, krokodiller, slanger, bugs, beltedyr og andre motbydelige ting. Dessuten kan ikke amerikanere lage fortau viss man velger å gå tur ved veien i steden, de bare avslutter de rett av der det passer de så et fortau går kanskje til rett etter et hus og så stopper det plutselig. Det er ikke rart folk ikke sykler her, det hadde ikke jeg turt heller. Plutselig er det ikke mer fortau. Rare amerikanere!

Romjulen har gått med til jobbing og atter jobbing. Det har vært i overkant travelt mot nyttårsaften og i går tok det helt av. På en normal dag er det i gjennomsnitt 15-20 000 besøkende i EPCOT. I går natt kl.02 var parkeringsplassen til Magic Kingdom full. Den er stor som 3 fotballbaner eller noe sånt. Den var full med folk som ventet på at parken skulle åpne, tror den åpnet kl.08. Kl. 10 ble MK stengt, da var det 78 000 inne i parken og på samme tid var det 20 000 i EPCOT og ved tretiden var vi oppe i 62 000 besøkende. Antallet var forventet å komme opp i rundt 85 000, jeg aner ikke det endelige gjestetallet, men jeg vil tippe at det var oppe i hvertfall 85 000 for da jeg var ferdig på jobb 21. 30 og skulle ut å gå i parken var det som å bevege seg i en sildtønne. Det gikk ikke fort og det var kø overalt. Jeg fant heldigvis Erica som også var glad for å slippe å være alene på nyttårsaften. Vi gikk til bakeriet i Frankriket og kjøpte litt kaker og champagne for anledningens skyld. Etter å ha rundtet jorden var vi tilbake på den norske paviljonen for å stå med de norske når fyrverkeriet kom. Fyrverkeriet startet med det vanlige showet Illumination - Reflections of Earth som er hver kveld. Etterpå var det flåmbelysning på hvert av landene som hadde feiret nyttårsaften allerede og oppskyting av raketter over hvert land. Da de kom til Norge var det jubel og brak når fyrverkeriene ble avfyrt. Etter dette var det hovedfyrverkeriet som jeg hadde gledet meg til. I EPCOT ligger alle "landene" rundt et vann og på vannet blir fyrverkeriet fyrt av fra ramper. Jeg stod ute hele dagen og var stasjonert ved ølvognen og såg på mens de rigget til fyrverkeriet og forventningene var skyhøye. De ble nok ikke helt innfridd selv om fyrverkeriet var sinnsykt i forhold til noe jeg noen gang har sett, men det var så kort og derfor var jeg ikke helt overbevist. Men altså, veldig bra uansett! :) Etter fyrverkiet var det hjem og legge seg etter en lang dag med 12 timer jobbing og nyttårsferiring!

I går og i dag har jeg fått så mange gode nyheter og fine gaver!I pausen min på jobb ringte jeg hjem til bror for å ønske de godt nytt år i heimen. Han gav meg den beste starten på et nytt år: Han skal bli pappa igjen!Og enda bedre - jeg skal bli tante igjen!! ;) I dag fikk jeg endelig hentet pakken fra mamma, Bjørg og Simen. Mamma hadde sendt ny ladning med Toro`s himmelske utvalg og ikke mindre enn 10 (!!) tuber med kaviar!! FRYYYYYD!!!I tillegg var det en stor pose med Nidars julefavoritter og en boks pepperkaker som blir fortært i skrivende stund. I tillegg kom hele julens høydepungt: et tre sides langt brev fra Simen, tanteungen min på snart 8år. Det er det skjønneste jeg har fått noen gang. Det brevet skal spares til gutten blir konfirmant... ;) Simen hadde også perlet norskeflagget til meg og sendt fine dusker som jeg skal henge på rommet sammen med tegningene!Bjørg sendte også julebrev som skal leses etterpå og nydelig CD fra Bjørn Eidsvog som også nytes mens jeg sitter her og skriver. Sammen med koppen fra Villmarksserien med multemotivet fra onkel David så kunne det ikke blitt mer norsk stemning her i leiligheten min midt i Floirda. Tusen takk for alle gavene - tusen takk til Monika & Co som sendte penger, de skal brukes i investering av Nike + , flott med bidrag til motivasjon til trening - det kommer godt med når det er 9 uker til halvmarathon! :)

Med andre ord har jeg hatt en knallstart på det nye året. Jeg er spent på året bringer, kanskje en ny jobb, kanskje mer skole, reise...hvem vet? Nyttårsforsettet er det samme,å eve opp til mottet om å gjøre hver dag verdt å hugse. Ellers har jeg ett stort ønske for 2010, at Chia skal våkne fra koma.

De beste ønsker til alle for 2010 - riktig godt nytt år!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar