lørdag 30. januar 2010

Kickstart på 2010!

Det slår meg hver gang jeg setter meg ned for å oppdatere bloggen min - herregud så fort tiden går her nede!Jeg har vært her godt over 5 måneder alt og har rundet halve programmet mitt hos Disney World. Det er mange følelser knyttet til akkurat det, akkurat nå er jeg stuck i tenkeboksen for å finne ut hva i alle dager jeg skal gjøre når jeg kommer hjem. Dette livet er som å være i et vakuum og det å reise her i fra skjer nok både på godt og vondt når den tid kommer. Spørsmålet akkurat nå er først og fremst om det blir jobb eller skole og ut i fra det finne ut om jeg blir her til mai slik som planlagt eller om jeg forlenger oppholdet mitt til juli/ august. Akkurat nå henger ting i løse luften inntil jeg vet mer om jobb. I mens skal jeg bare nyte dette sytalause livet i Florida.

Januar har vært en bra måned, en virkelig god start på det jeg ser for meg at blir et knall år! Jeg hadde et par nyttårsforsett ut over det jeg skrev i forrige innlegg og de er nok ikke så veldig originale, men til gjengjeld går det over all forventning!Første var å slutte å røyke og så langt har jeg holdt meg, andre var å fortsette å trene og det har jeg så absolutt holdt. Etter å ha investert i Nike plus har motivasjonen gått opp enda et par hakk, det gjør det ganske enkelt lettere å holde følge med fremgangen. Nå er det 5 uker igjen til jeg skal løpe mitt første halvmaraton og så langt er formen god, jeg løper meg spent forderva og håper på at det gir utslag den 7. mars. Ved midnatt norsk tid går starten og da er det bare å krysse fingrer og bein! :)

Ellers har det vært seriøse omrokeringer av room mates den siste tiden. Hold tunga veldig bein i kjeften så skal vi se om du klarer å følge med : Først var det meg, Canus fra Kina, Sarah fra Kina og Karen fra Mexico. Så flyttet Canus og Sarah, ei britisk flytta inn og ut igjen etter to dager for hun måtte ha sollys på sengen sin hele dagen (faktisk. Lykke til.). Etter hun kom Alison fra UK som jeg ikke har sett siden innflytningen siden hun bor hos kjæresten sin fra USA. Samme dag som Alison kom flyttet også Monique fra Sør - Afrika inn og hun er verdens beste room mate!En måned etter at de flyttet inn flyttet Karen ut. Så status nå er at meg og Monique bor alene på hvert vårt rom og har det helt fantastisk!Leiligheten er stille og rolig, den bærer riktig nok preg av at været begynner å bli bedre så litt forfallsarbeid kunne gjort seg. Men det er ikke verre enn at kakelakkene fremdeles holder seg unna så gidder ikke gjøre noe riktig enda...! :)

Det hører jo også med å oppdatere litt om været her siden dette har vært den kaldeste vinteren på vel 30 år. Været har vært veldig skiftende denne måneden, den første halvdelen var beinkald og ullkåpe, stilongs, ekstra genser, hansker, skjerf og håndvarmeposer var i aller høyeste grad påkrevd for å overleve en dag ute på jobb. Plutselig en dag skiftet det tvert om og alt av ekstra bekledning har vært pakket bort siden!I dag våknet jeg til soloppgang og 17 varmegrader kl.06.00 så nå kommer absolutt bedre tider værmessig, på fredag hadde jeg til og med årets første soling ved badebassenget i hele tre timer...lovely!!Nå tenker jeg dere sitter å gremmes der oppe i kalde nord!! :) Men tro meg, jeg savner kanskje ikke de bitende kuldegradene mest, men snø kunne jeg godt hatt her nede. Jeg overlever nok uten denne ene vinteren... ;) Når vi er inne på været må jeg nevne en epiode som skjedde for en ukes tid siden, det var et helvetes regnvær her en natt og som jeg har forklart før så åpner jo hele himmelen seg og det spares ikke på kreftene når det først kommer en thunderstorm. Jeg er for så vidt blitt mer eller mindre vant til det, men den ene natten her våknet jeg av et brak som var helt øredøvende, det hørtes ut som om det var en frontkollisjon mellom to trailere rett utenfor leiligheten min og jeg skvatt noe så j.... Jeg stod i sengen med hjertet i halsen og skjønte jo ikke bæret, det blinket og lynet og tordnet og regnet i vilden sky ute. Jeg var så i koma at jeg sovnet ikke lenge etterpå, men dagen etter hørte jeg om det var flere som hadde våknet av det og heldigvis var det ikke bare noe jeg hadde innbilt meg. Uten at jeg har fått det bekrefta så tror jeg det var lynet som slo ned i søppelkontaineren som står plassert rett utenfor leiligheten vår. Det er greitt med lyn og torden, men litt avstand hadde jo vært greitt altså...

De siste par ukene har jeg gjort masse nytt!Forrige helg investerte jeg i årspass til parkene Seaworld og Bush Gardens, den første ligger her i Orlando og den andre ligger i Tampa, en time mot vestkysten av Florida. Seaworld har jeg vel snakket om før her på bloggen, det er en park hvor man kan møte delfiner, spekkhoggere, sjøløver, rokker, manatees (aner ikke hva det er på norsk, sjøku kanskje..) og kjøre to sinnsyke berg og dalbaner. Jeg har vært så heldig at jeg har vært der to ganger før, mens Bush Gardens var en helt ny opplevelse da meg og Aine inntok parken forrige lørdag. Jeg har aldri i hele mitt liv vært nærmere å føle meg som et barn siden jeg faktisk var det. Bush Gardens har ganske enkelt alt, det er en kombinasjon mellom ulike show, dyrehage med egen savanna hvor man kan reise på safari, 4 S I N N S Y K E rider som får loopen i Tusenfryd til å bli en tynn fis i en storm og ellers så mye å feste øynene på og oppdage at det vil ta meg evigheter å komme gjennom halvparten. I love it!!Jeg og Aine gikk fra ride til ride og kjørte de sykeste to ganger!Det var loops, twists, turns, rett opp, rett ned, fritt fall, vektløshet og et hint av g- krefter - en herlig kombinasjon som sendte magen og hodet i hundre forskjellige retninger på sekunder. HERLE!! :) Jeg skal definitivt tilbake ved aller første anledning!!

På torsdag gjorde jeg også noe nytt, endelig fikk jeg gjort noe som har hengt høyt på checklista over ting jeg ønsker å gjøre under oppholdet mitt her i USA. Vi var en liten gjeng som reiste på basketball kamp i Orlando downtown, en skikkelig ligakamp mellom Orlando Magics og Boston Celtics, to lag som kjemper i NBA ligaen. Det sier meg fint lite, men det er visst svære greier...:) I alle fall, det var veldig gøy!!Overraskende gøy faktisk, jeg ble jo super engasjert og ble bare enda mer gira etter hvert som jeg ble forklart spillereglene og faktisk begynte å skjønne noe! :) Det var gøy å bare være til stede på et så stort arrangement som var etter skikkelig amerikansk oppskrift, det var full pakke med cheerleaders, konfetti og billig øl! Som nordmann var det ekstra spesielt når Take on me med AHA plutselig ble spilt over hele arenaen. De karene er jo over alt!! :) Jeg fikk høre på jobben i dag at basket bare er smuler i forhold til en skikkelig amerikansk fotballkamp så det blir nok neste ting på checklisten, men basketballkamp skal nok uansett gjentas!

Da var vel høydepunktene for januar stort sett oppsummert, måtte februar bli minst like bra!Målet er å holde på formen slik at jeg kan løpe maraton med helsa i behold så det blir mye løping fremover. Ellers går jeg glipp av en hel del bursdagsfeiringer hjemme i Norge den kommende måneden så for alle som har bursdag i februar: Gratulerer med dagen på forskudd og spesielt til Hallvard som har bursdag i dag! Hipp hipp for spreke samboeren til mamsen! :) Håper dere koser dere masse masse i syden!

Thats all folks, skal prøve å bli litt flinkere til å skrive oftere så jeg slipper å støvtørke hver eneste gang jeg skriver...:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar