onsdag 14. oktober 2009

Kulturforskjeller

Dagene går så fort nå, føler at tiden bare raser av gårde!Jeg jobber det meste av uken og bruker fridagene på alt som kan gjøres på to dager. Akkurat nå planlegges et fallskjermhopp som forhåpentligvis skjer i løpet av de par neste ukene, og tur til New York i desember for å få litt julestemning og vinterfølelse!

Som jeg har fortalt tidligere bor jeg med tre andre. Sistemann som har flyttet inn er Sara fra Hong Kong så nå har vi henne og Canus fra Kina og Karein Maria fra Mexico. Med mennesker fra tre ulike hjørner av verdenen blir det en del kulturforskjeller som kommer frem etter hvert. For eksempel er det visst veldig facinerende at jeg baker brød og så syns de at kostholdet mitt er merkelig fordi jeg spiser havregrøt, rugbrød og knekkebrød. Jeg blir derimot litt forundret over hvor mye hvitløk det er mulig å bruke i en rett og at kineresene aldri hadde sett en oppvaskmaskin. Mexikaneren ser jeg nesten aldri for hun jobber, sover og så tror jeg hun lever på luft og kjærlighet. I går laget vi taco med tre norske, en kineser og ei fra Mexico. Candy fra Kina hadde aldri smakt dette før hun kom til USA. For oss er det jo nesten hverdagskost, i alle fall for meg som kommer fra den o store tacofamilien! :) Andre kulturforskjeller er religion, flere ganger har jeg sett folk på jobb som ligger på knærne og ber til Allah backstage. Ikke helt vant til det nei. Og selvsagt er jo møtet med den amerikanske kulturen en eneste stor kulturkræsj. Jeg har liten tid nå, men jeg skal fortelle mer om dette senere. For eksempel er jeg sikker på at jeg kunne laget et ganske stort fotoalbum med idiotiske og latterlige advarseler og skilt fra USA. Jeg har jo sett eksempel på dette i Norge også, men her er det virkelig ekstremt...
Det meste her er greitt å tilpasse seg, men det skal bli rart å komme hjem igjen og tilpasse seg norske forhold igjen. Heldigvis er det leeenge til enda!I mellomtiden skal jeg nyte en unormalt varm oktober, gradestokken er oppe i 30-35 grader flere ganger i uken og da er det på grensen til at det er mulig å være ute. Men man skal da ikke klage når jeg hører at det kryper seg mot null grader hjemme i Norge...;)

Nyt høsten der hjemme, jeg savner norsk natur akkurat nå...så nyt det!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar