lørdag 5. september 2009

Forsmak på orkansesongen

Ser at det er på overtid med en oppdatering her. Har vært uten nett en stund og har endelig somlet meg til å få tak i kabel slik at jeg kan få inn stabilt nett i leiligheten. Så nå er kabelen tilkoblet, jeg er på nett, bilder er lagt ut på Facebook og livet er herlig! Sitter å slapper av med en tekopp og NRK P3 på nettradio. Jeg elsker dagens teknologi!:)

Det skjer mye på kort tid her og jeg rekker ikke å fortelle halvparten en gang, men vi får høvle over de viktigste høgdepunktene! Det aller største som har skjedd siden sist er nok besøket på Sea World da jeg fikk oppleve noe som jeg har drømt om lenge. Jeg fikk mate delfiner tenk!Det var kjempegøy og veldig spesielt å endelig få oppleve. De var søte og laget morsomme lyder og øynene deres såg ut som plastikkøyner. Jeg høres virkelig ut som et barn nå, men det var som å være et igjen når jeg fikk lov å komme helt inntil de og kjenne på de og gi de småfisk!
Ellers var vi på en del forskjellige show som delfinshow, sjøløveshow og spekkhoggershow. Det aller beste var nok spekkhoggershowet for jeg hadde aldri trodd at det var mulig å trene opp et så stort dyr til å gjøre så mange triks!Viss du vil se bilder av det så gå inn på profilen min på Facebook og ta en titt på albumet Florida!:) Jeg har også vært på Tyfoon Lagoon som er en av vannparkene til Disney, men fikk ikke tatt noen bilder der. Men jeg skal garantert tilbake der i løpet av 9 måneder så jeg får ta noen bilder da...

Ellers har det gått mye i opplæring på jobben. Vi har hatt dataklasser, discovery days og endelig kommet i gang med opplæringen på den norske paviljonen. Jeg har jobbet i bakeriet og vært på kjøkkenet til restauranten. I bakeriet selger vi "norske" bakevarer og drikker og jeg sier "norske" fordi det er i utgangspunktet norske produkter, men mange av de har en viss amerikansk stil. Som skolebrødet som er med karamellsaus i steden for melis og krudlakake med multer som ikke er noe i nærheten av den norske versonen. Men det er koselig å jobbe der, snakker med kundene og lærer de alskens om Norge og ord på norsk. Et flertall har store problemer med å uttale navnet mitt og jeg har fått spørsmål om jeg er fra Russland. I leiligheten har mine kjære samboere også problemer med å uttale Ingeborg, derfor er jeg nå omdøpt til Inga for å gjøre det litt lettere for alle.
Det har også vært veldig gøy å jobbe på kjøkkenet, dette er kjøkkenet til Akershus restaurant som også blir kalt the Princess Hall fordi prinsessene kommer hit og besøker gjestene og tar bilder med de. Dette er den travleste restauranten i hele Disneyworld, men akkurat nå er det lavsesong så jeg fikk en veldig grei vakt under lunsjen. Og siden jeg ikke er faglært eller kan ta i en kniv (jeg har ikke lov til å bruke kniv her faktisk. Vi har heller ikke kniver i leiligheten som er større enn en vanlig smørkniv. Det er farlige greier vet du!) måtte jeg gjøre litt drittjobber rett og slett. Som å fjerne merkelappen fra 3 kasser med fersken, legge opp pålegg, se etter buffeen og fylle kjølebad med is. Men men, helt greitt selv om det ikke er verdens mest spennende jobber.

Som overskriften viser så er vi altså på vei inn i orkansesongen. Vi har hatt regnperiode nå, men dette kommer stort sett på kveldene og natten. De aller fleste formiddagene og tidlig ettermiddag er klare og fine med mye sol og gode temperaturer. Når det gjelder temperaturene så ligger de på rundt 25-30 grader kan jeg tenke meg, uansett sol eller regn forøvrig.
Jeg har ikke noe i mot at det regner litt for det klarner luften litt når det er så varmt, men torden og lyn kan jeg styre meg for. Det braker og buldrer og himmelen blinker og flærrer opp i ett sett!Det er helt flatt her så jeg kan stå å se været komme innover fra flere kilometers avstand. Utrolig stilig!Men tidligere i uken kom det thunderstorms og det tok litt av. Jeg har aldri i hele mitt liv sett sånt et regnvær, det var umulig å gå ut av dørene uten å bli fullstendig gjennomvåt på sekunder. Og det tordnet og lynet som bare det. Jeg stod på jobb på bakeriet da det smalt noe så innmari rett ved siden av oss. Lynet slo ned i Mexico som har paviljong rett bortenfor Norge. Det slo ned to ganger på jobb og en gang hjemme ved leilighetene. Skummelt mann!Viss dette bare er begynnelsen er jeg skeptisk til den virkelige orkansesongen!Men det er jo litt spennende også, det er jo en opplevelse det også!

Alt i alt så har vi det veldig bra her, jeg er blitt mer vant til temperaturen nå og firfislene som er over alt. Skreik som en unge de første dagene, men de er jo over alt hele tiden så man blir vant til det. Vi lever jo som konger i flotte leiligheter med badebasseng og tennisbaner, egne busser for cast members som tar oss over alt helt gratis, Disney discount i Gud vet hvor mange butikker, gratis inngang i alle parkene til Disney, sol og deilige temperaturer...åh jeg misunner ikke dere hjemme i Norge nå altså, mamma fortalte at de hadde begynt å fyre i ovnen!! Det er litt kontrast til livet her da, jeg har vel enda ikke gått i bukse siden jeg kom hit.. I love it!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar